Det är äventyrligt att skriva böcker om frågeställningar som ändras så snabbt som internet gör. Det som verkar vara sanningar ena dagen kan mycket väl uppfattas som helt passé dagen efter. Det som alla satsar på ena veckan har alla lämnat veckan därpå. Ändå är det viktigare än någonsin att sätta in webben, webbstrategi och hela företagets verksamhet på nätet i ett större sammanhang. Att berätta hela bilden, inte bara fragment.
Alltför länge har vi nöjt oss med att fixa lite här, ändra lite där. Alltför länge har företagets arbete bestått av ett lapptäcke av små insatser, var och en kanske inte dålig, men sällan en del av en större plan. Metoden av att testa sig fram, att inte planera stora, enorma projekt är fortfarande bra. Men det är lika viktigt att lyfta blicken, att tänka strategiskt. Detta är inte nytt. Nytt är däremot att nätet har flyttat in i finrummet. Förr kunde vi hantera nätet som en digital förlängning på vår vanliga kommunikation, som ofta började i våra butiker, hos våra säljare, i tidningsannonser eller i tv-reklam. Framöver kommer dessa kanaler att hamna längre bak i kedjan. Nätet är från och med nu startpunkten för dialogen med våra kunder - inte som en blindtarm, där besökare då och då ramlar in. Detta är inte heller nytt, men det är ändå för många ganska avlägset i praktiken.
För många är deras webb kanske inte ett nödvändigt ont, men en väldigt udda fågel. Och det är ofta väldigt många frågor som inte är utredda. Är det marknadsavdelningen, försäljningsavdelningen, it-avdelningen eller kanske informationsavdelningen som äger den? Ska vi sälja, ge kundtjänst eller marknadsföra nya produkter? Är vd:s veckobrev viktigt eller är det viktigare att lyfta fram våra säljare?
Idag vet vi att vi måste kunna svara på dessa frågor. Och vi måste ha bra svar. Företagets webbtjänst utgör för de allra flesta företag grunden för kommunikationen med omvärlden - oavsett om man själv har insett det eller inte. Det är där du kan berätta vad du gör, det är där du kan övertyga och argumentera och det är där du kan hjälpa kunder som har frågor eller synpunkter.
I förlängningen skapar nätet en helt ny dialog med kunden. Kunderna är inte längre i händerna på ett fåtal leverantörer, där kunden skulle vara glad om det kom några varor eller tjänster överhuvud taget. Nu, i den digitala ekonomin, är konkurrenten bara ett klick bort. Och konkurrenterna är inte bara den gamla vanliga, som alltid träffats på Rotarys lunchmöten eller på golfklubbens cafeteria. Dina konkurrenter kommer framöver från helt andra branscher, från hela världen och är minst lika intresserade av dina kunder som du själv har varit.
Den här boken är därför viktigare än du kanske anar. Och tro mig - det behövs en bok om detta. Många frestas att tro att det bara är bloggar och snabba lunchmöten som fungerar i den digitala ekonomin. Men erfarenheten visar att vårt behov av svar också på de stora frågorna bara ökar, och för sådana passar både böcker och tidningar som Internetworld utmärkt. Visst går världen snabbt framåt, men när det blåser som värst är det extra viktigt att ha något att hålla i handen. Denna bok är just en sådan fast punkt.
Men boken är inte bara något att hålla i handen, något som skapar lite ordning i en värld som ser väldigt kaotisk ut. Den är också en uppmaning till handling. Det räcker inte att sitta och vänta på att saker och ting ska lösa sig. Och det duger framför allt inte att hoppas att någon annan ska sätta fart. Det är hos dig och hos alla dina medarbetare som det måste börja. Den som vill lyckas på nätet kan givetvis ta hjälp av andra, men måste framför allt själv se till att förstå, lära och engagera sig. En hel del kan köpas av konsulter, en hel del kan åstadkommas med moderna verktyg. Men den mentalitet, det engagemang och den organisation som kommer att krävas går aldrig att köpa in på stan. Den måste börja hos dig själv och i din egen verksamhet. För om inte du gör något så kan du räkna med att dina konkurrenter gör det.
Sätt fart!
Magnus Höij
chefredaktör
Internetworld